menu zaloguj
KIEDY?
GDZIE?
CO?

Biuro Obsługi Klienta Wyślij bilet ponownie Zmiany w wydarzeniach
ZALOGUJ SIĘ ZAREJESTRUJ SIĘ

62. Bydgoski Festiwal Muzyczny / Kontrasty

62. Bydgoski Festiwal Muzyczny KONTRASTY

Bydgoski Festiwal Muzyczny to prestiżowe wydarzenie muzyczne organizowane od 1963 roku przez Filharmonię Pomorską im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Zainicjowany jako Festiwal Muzyki Polskiej, od 1968 roku funkcjonuje jako Bydgoski Festiwal Muzyczny. Jest jednym z najstarszych i najbardziej reprezentatywnych festiwali w Polsce oraz regionie kujawsko-pomorskim.

Bydgoski Festiwal Muzyczny cieszy się uznaniem zarówno w Polsce, jak i za granicą. Festiwal oferuje publiczności możliwość wysłuchania unikalnych projektów muzycznych, od nieznanych utworów polskich i zagranicznych kompozytorów, po arcydzieła światowej literatury muzycznej z różnych epok i stylów. BFM to również miejsce premierowych wykonań utworów skomponowanych specjalnie na zamówienie Filharmonii Pomorskiej przez czołowych polskich kompozytorów współczesnych. Na festiwalowej scenie pojawiają się wybitni artyści, soliści, dyrygenci, zespoły kameralne, chóry oraz orkiestry symfoniczne z Polski i z całego świata.

Minione wydarzenia

62. BFM – Preludium. Filharmonia pod gwiazdami

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis Jakub Chrenowicz dyrygent Aleksandra Olczyk sopran koloraturowy Maria Jaskulska-Chrenowicz sopran liryczny Makary Pihura baryton Maciej Puto prowadzenie Arie, duety i uwertury z oper Wolfganga Amadeusa Mozarta******* Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym...
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis Jakub Chrenowicz dyrygent Aleksandra Olczyk sopran koloraturowy Maria Jaskulska-Chrenowicz sopran liryczny Makary...
23.08.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM – Preludium. Filharmonia pod gwiazdami

23.08.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | Inauguracja

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej Bassem Akiki dyrygent Tomasz Konieczny bas-baryton Maciej Puto powitanie Cezary Nelkowski powitanie Richard Strauss Taniec siedmiu zasłon z opery Salome Monolog Mandryki z I aktu opery Arabella Monolog Jochanaana z opery Salome Stanisław Moniuszko Tańce góralskie z opery Halka Pieśń Stary Kapra lPieśń Dziad i Baba Pieśń Do Niemna Mazur z opery Halka Henryk...
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej Bassem Akiki dyrygent Tomasz Konieczny bas-baryton Maciej Puto powitanie Cezary Nelkowski powitanie Richard...
13.09.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | Inauguracja

13.09.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | Soloists Amsterdam Baroque Orchestra

Soloists Amsterdam Baroque Orchestra Ton Koopman dyrygent, klawesyn Catherine Manson skrzypce David Rabinovich skrzypce Marta Jimenez altówka Konstanze Waidosch wiolonczela Michele Zeoli kontrabas, violone Kate Clark flet traverso Cezary Nelkowski prowadzenie Johann Sebastian Bach Musikalisches Opfer BWV 1079 Sonata Sopr’ Il Soggetto Reale na flet, skrzypce i basso continuo******* Bezpieczne zakupy...
Soloists Amsterdam Baroque Orchestra Ton Koopman dyrygent, klawesyn Catherine Manson skrzypce David Rabinovich skrzypce Marta Jimenez altówka Konstanze...
14.09.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | Soloists Amsterdam Baroque Orchestra

14.09.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | Violoncello Vibrez

Violoncello Vibrez: Cecylia Stanecka Agata Nowak Weronika Kujawa Maciej Kamrowski Michał Litwa Zuzanna Pocztowska Nikodem Przybojewski Katarzyna Bączkowska Marianna Zmievska Aleksandra Nowak Zoja Giza Mateusz Ingram Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie Michel Corrette – Le Phénix Antonio Vivaldi – Le Quattro Stagioni – L`estate Aleksander Tansman – Deux Mouvements pour quatuor de violoncelles Astor...
Violoncello Vibrez: Cecylia Stanecka Agata Nowak Weronika Kujawa Maciej Kamrowski Michał Litwa Zuzanna Pocztowska Nikodem Przybojewski Katarzyna Bączkowska...
18.09.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | Violoncello Vibrez

18.09.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | Od starożytnych aren po kosmiczne przestrzenie

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej Eugene Tzigane dyrygent Veriko Tchumburidze skrzypce Żeński Chór Festiwalowy Cezary Nelkowski prowadzenie Miklós Rózsa – Uwertura Ben Hur Erich Wolfgang Korngold – Koncert skrzypcowy D-dur op.35 Gustav Holst – Planety op. 32******* Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony...
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej Eugene Tzigane dyrygent Veriko Tchumburidze skrzypce Żeński Chór Festiwalowy Cezary Nelkowski prowadzenie...
20.09.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | Od starożytnych aren po kosmiczne przestrzenie

20.09.2024 Bydgoszcz
info

Dvořák | Martinů | Szymanowski

Morawska Filharmonia Ołomuniec Zsolt Hamar dyrygent Marek Kozák fortepian Konrad Mielnik prowadzenie Karol Szymanowski – Uwertura koncertowa E-dur op. 12 Antonín Dvořák – Koncert fortepianowy g-moll op. 33 Bohuslav Martinů – Symfonia nr 1, H.289 J******* Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym...
Morawska Filharmonia Ołomuniec Zsolt Hamar dyrygent Marek Kozák fortepian Konrad Mielnik prowadzenie Karol Szymanowski – Uwertura koncertowa E-dur op....
21.09.2024, Bydgoszcz
KONCERT

Dvořák | Martinů | Szymanowski

21.09.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | Bibobit/Osiecka

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis Stanisław Soyka wokal Daniel Moszczyński wokal Jacek Piskorz instrumenty klawiszowe Adam Lemańczyk instrumenty klawiszowe Bartłomiej Pietsch basWaldemar Franczyk perkusja Jan Adamczewski saksofon Tomasz Orłowski trąbka Marcin Kydryński prowadzenie W programie m.in.: Co to za czas, Kobiety, których nie ma, Bal, Zielono mi, Księżyc frajer, Gaj, Ludzkie Gadanie,...
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis Stanisław Soyka wokal Daniel Moszczyński wokal Jacek Piskorz instrumenty klawiszowe Adam Lemańczyk instrumenty...
25.09.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | Bibobit/Osiecka

25.09.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra – Muzyka do filmu „Chłopi”

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra Łukasz L.U.C. Rostkowski dyrygent Bela Komoszyńska wokal Maria Pomianowska suka/fidel płocka Karolina Skrzyńska lira korbowa, skrzypce, wokal Weronika Mońka-Chwała skrzypce Adam Caturian klarnet Piotr Hałaj tuba Piotr Kopietz akordeon Bartosz Niebielecki bębny Daniel Peszko gitara Sebastian Wypych kontrabas Magdalena...
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra Łukasz L.U.C. Rostkowski dyrygent Bela Komoszyńska wokal Maria Pomianowska...
27.09.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra – Muzyka do filmu „Chłopi”

27.09.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | Piotr Anderszewski

Piotr Anderszewski fortepian Cezary Nelkowski prowadzenie Béla Bartók – 14 Bagateli op. 6 Ludwig van Beethoven – 6 Bagateli op. 126 Johann Sebastian Bach – Partita nr 1 B- dur, BWV 825******* Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Piotr Anderszewski fortepian Cezary Nelkowski prowadzenie Béla Bartók – 14 Bagateli op. 6 Ludwig van Beethoven – 6 Bagateli op. 126 Johann Sebastian Bach...
29.09.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | Piotr Anderszewski

29.09.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | Greek Byzantine Choir

Greek Byzantine Choir Georgios Konstantinou dyrygent Urszula Guźlecka prowadzenie Śpiewy bizantyjskie******* Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Greek Byzantine Choir Georgios Konstantinou dyrygent Urszula Guźlecka prowadzenie Śpiewy bizantyjskie******* Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku...
01.10.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | Greek Byzantine Choir

01.10.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | Finał

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku Mykola Diadiura dyrygent Anna Malesza-Kutny sopran Karolina Sikora alt Andrzej Lampert tenor Rodney Clarke bas Violetta Bielecka przygotowanie chóru Cezary Nelkowski słowo Maciej Puto słowo Ludwig van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125******* Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia,...
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku Mykola Diadiura dyrygent Anna Malesza-Kutny sopran Karolina...
04.10.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | Finał

04.10.2024 Bydgoszcz
info

62. BFM | Postscriptum. Bajkowa lista przebojów

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis Dziecięcy Chór Filharmonii Pomorskiej Michał Litwa dyrygent, aranżacje Emilia Hamerlik śpiew Mateusz Wiśniewski śpiew Szkoła Tańca Fabryka Tańca Joanna Grabowska Zespół Wokalny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy Marta Trudzińska przygotowanie chóru Jerzy Snakowski prowadzenie W programie m.in.: “Can You Feel the Love Tonight” z filmu “Król Lew”, “Kolorowy wiatr”...
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis Dziecięcy Chór Filharmonii Pomorskiej Michał Litwa dyrygent, aranżacje Emilia Hamerlik śpiew Mateusz Wiśniewski...
06.10.2024, Bydgoszcz
KONCERT

62. BFM | Postscriptum. Bajkowa lista przebojów

06.10.2024 Bydgoszcz
info
62. BFM | INAUGURACJA
13.09.2024, godz.19
 
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Bassem Akiki dyrygent
Tomasz Konieczny bas-baryton
Maciej Puto powitanie
Cezary Nelkowski powitanie
  • Richard Strauss
    Taniec siedmiu zasłon; Monolog Jochanaana z opery Salome
  • Stanisław Moniuszko
    Tańce góralskie; Mazur z opery Halka
    Pieśń Stary Kapral
    Pieśń Dziad i Baba
  • Henryk Czyż
    Arie buffo w orkiestracji Rafała Kłoczko:
    Doktor pomidor
    Tak mi się zdawało…
  • Richard Wagner
    Uwertura Polonia C-dur
    Monolog Amfortasa z I aktu dramatu muzycznego Parsifal
    Cwał Walkirii z dramatu muzycznego Walkiria
    Pożegnanie Wotana z III aktu dramatu muzycznego Walkiria
 
 
62. BFM | SOLOISTS AMSTERDAM BAROQUE ORCHESTRA
14.09.2024, godz. 19
 
Soloists Amsterdam Baroque Orchestra
Ton Koopman dyrygent, klawesyn
Catherine Manson skrzypce
David Rabinovich skrzypce
John Crockatt altówka
Konstanze Waidosch wiolonczela
Michele Zeoli kontrabas, violone
Kate Clark flet traverso
Cezary Nelkowski prowadzenie

Johann Sebastian Bach
Musikalisches Opfer BWV 1079
Sonata Sopr’ Il Soggetto Reale na flet, skrzypce i basso continuo
II Suita h-moll BWV 1067 

Amsterdam Baroque Orchestra składa się ze światowej sławy specjalistów od muzyki baroku, którzy spotykają się kilka razy w roku i wspólnie pracują nad przygotowaniem i wykonaniem nowych, ekscytujących programów. Założycielem Orkiestry jest Ton Koopman.
Z repertuarem sięgającym od wczesnego baroku po późną klasykę, Orkiestra występowała w Concertgebouw w Amsterdamie, Théatre des Champs-Elysées i Salle Pleyel w Paryżu, Barbican i Royal Albert Hall w Londynie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Filharmonii w Berlinie, Lincoln Center i Carnegie Hall w Nowym Jorku, Suntory Hall w Tokio, a także w Brukseli, Mediolanie, Madrycie, Rzymie, Salzburgu, Kopenhadze, Lizbonie, Monachium, Atenach.
Do najbardziej ambitnych projektów Tona Koopmana i ABO należy nagranie wszystkich kantat Bacha. Album ten otrzymał nagrodę Deutsche Schallplattenpreis „Echo Klassik”, nagrodę BBC, nagrodę Hectora Berlioza i był nominowany do nagrody Grammy (USA) i Gramophone Award (Wielka Brytania). W 2019r. ABO obchodziło swoje 40. urodziny. 
 
 
62. BFM | VIOLONCELLO VIBREZ
18.09.2024, godz. 19
 
Violoncello Vibrez:
Cecylia Stanecka
Agata Nowak
Weronika Kujawa
Maciej Kamrowski
Michał Litwa
Zuzanna Pocztowska
Nikodem Przybojewski
Katarzyna Bączkowska
Marianna Zmievska
Aleksandra Nowak
Zoja Giza
Mateusz Ingram
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie

Michel Corrette – Le Phénix
Antonio Vivaldi – Le Quattro Stagioni – L`estate
Aleksander Tansman – Deux Mouvements pour quatuor de violoncelles
Astor Piazzolla – Four Seasons for Cello Octet
Astor Piazzolla – Fuga y Misterio for 12 Celli

Zespół zrodził się z idei połączenia pokoleń muzyków zafascynowanych brzmieniem wiolonczeli. Unikalna na skalę światową słynna „dzielnica muzyczna” w Bydgoszczy zdaje się być idealnym środowiskiem dla tego projektu. 
Koncert Violoncello Vibrez to przekrój stylów i epok muzycznych, zaprezentowanych w różnorodnych składach – od czterech solistów po rzadko spotykany skład dwunastu wiolonczel, który gwarantuje unikatowe, wręcz symfoniczne brzmienie.
Głównym punktem programu jest genialna kompozycja Four Seasons of Buenos Aires Piazzolli, w porywającej aranżacji na osiem wiolonczel.
Pomysłodawczynią koncertu jest Cecylia Stanecka, solistka Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej oraz adiunkt Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w której prowadzi swoją klasę wiolonczeli. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Leopold Mozart Zentrum przy Universität Augsburg oraz Hochschule der Künste Bern. Gościła na wielu europejskich estradach zarówno jako wiolonczelistka, jak i gambistka. Spośród nich wymienić można m.in.: Zürcher Hochschule der Künste, Hochschule der Künste Bern, University of Music Franz Liszt w Weimarze, Salę Kolumnową Związków w Moskwie, Filharmonię Narodową, Teatr Wielki – Operę Narodową, Teatr Nowy w Warszawie, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Wykonuje repertuar klasyczny od wczesnego renesansu po muzykę najnowszą.
Do swojego projektu zaprosiła wiolonczelistów Filharmonii Pomorskiej, studentów bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz uczniów Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy.
Violonczelo Vibrez ukazuje niebywałe możliwości instrumentu – poruszającą śpiewność oraz niebywałą energię i imponującą wirtuozerię. A to wszystko będzie można usłyszeć w kompozycjach od Vivaldiego po Piazzollę.
 
 
62. BFM | OD STAROŻYTNYCH AREN PO KOSMICZNE PRZESTWORZA
20.09.2024, godz. 19
 
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Eugene Tzigane dyrygent
Veriko Tchumburidze skrzypce
Żeński Chór Festiwalowy
Cezary Nelkowski prowadzenie

Miklós Rózsa – Uwertura Ben Hur
Erich Wolfgang Korngold – Koncert skrzypcowy D-dur op.35
Gustav Holst – Planety op. 32

W programie usłyszymy dzieła powiązane z muzyką filmową. Rozpoczniemy Uwerturą do słynnego filmu Ben Hur, który otrzymał rekordową liczbę Oscarów (11), w tym Oscara za muzykę skomponowaną przez Miklósa Rózsa. Następnie zabrzmi Koncert skrzypcowy D-dur Ericha Wolfganga Korngolda, kompozytora, który otrzymał Oscara m.in. za muzykę do filmu Przygody Robin Hooda (1938). W tym Koncercie zawarł fragmenty wcześniej skomponowanej przez siebie, wysoko cenionej muzyki filmowej. Muzyczny wieczór zwieńczy dzieło Gustava Holsta – Planety, które wywarło ogromny wpływ na współczesnych twórców muzyki filmowej. Doskonałym przykładem jest ścieżka dźwiękowa do filmu Gwiezdne Wojny autorstwa Johna Willamsa.
Solistką wieczoru będzie Veriko Tchumburidze.
Jest powiewem przyszłości. Przybliża nas do świata własnej wyobraźni – powiedział Andrzej Wituski, dyrektor konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
Od zwycięstwa w XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w 2016 roku, w wieku 20 lat Tchumburidze zyskała reputację urzekającej solistki i kameralistki. „Andante”, przodujący turecki magazyn poświęcony muzyce klasycznej, przyznał jej tytuł czołowej wschodzącej gwiazdy światowych scen.
Artystka występowała z wieloma orkiestrami i cenionymi dyrygentami. Od 2016 roku gra na skrzypcach Giambattisty Guadagniniego, wyprodukowanych w Mediolanie w 1756 roku i wypożyczonych jej przez Deutsche Stiftung Musikleben.
 
62. BFM | MORAWSKA FILHARMONIA OŁOMUNIEC
21.09.2024, godz. 19
 
Morawska Filharmonia Ołomuniec
Zsolt Hamar dyrygent
Marek Kozák fortepian
Konrad Mielnik prowadzenie

Karol Szymanowski – Uwertura koncertowa E-dur op. 12
Antonín Dvořák – Koncert fortepianowy g-moll op. 33
Bohuslav Martinů – Symfonia nr 1, H.289

Orkiestra Filharmonii Morawskiej w Ołomuńcu jest jedną z wiodących i najstarszych orkiestr symfonicznych w Republice Czeskiej. Została założona w 1945 roku krótko po zakończeniu II wojny światowej. W ciągu swojego istnienia Orkiestra wypracowała niezwykle obszerny i różnorodny repertuar. Koncentruje się głównie na wielkich kompozytorach muzyki światowej XIX i XX wieku, jednak promuje także współczesną muzykę czeską i światową. Orkiestra należy także do interpretatorów klasyki czeskiej narodowej kultury muzycznej: Antonína Dvořáka, BedřichaSmetany, Leoše Janáčka i Bohuslava Martinů.
Filharmonia Morawska posiada bogatą dyskografię i występuje na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Przede wszystkim jest instytucją kulturalną, która znacząco przyczynia się do organizacji życia artystycznego i koncertowego Ołomuńca i jego regionów. Jest organizatorem Festiwalu Dvořáka Ołomuniec i Międzynarodowego Festiwalu Organowego Ołomuniec. Jej działalność obejmuje także szereg zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.
 
62. BFM | BIBOBIT/OSIECKA
25.09.2024, godz. 19
 
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Stanisław Soyka wokal
Zespół Bibobit:
Daniel Moszczyński wokal
Jacek Piskorz instrumenty klawiszowe
Adam Lemańczyk instrumenty klawiszowe
Bartłomiej Pietsch bas
Waldemar Franczyk perkusja
Jan Adamczewski saksofon
Tomasz Orłowski trąbka
Marcin Kydryński prowadzenie

W programie m.in.: Co to za czas, Kobiety, których nie ma, Bal, Zielono mi, Księżyc frajer, Gaj, Ludzkie gadanie, Stan podgorączkowy, Życie nie stawia pytań, Rozmowa poety z komornikiem, Jak pięknie jest rano
Bibobit/Osiecka to zarówno przedsięwzięcie muzyczne, jak i opowieść biograficzno-psychologiczna. Laureaci konkursu Męskiego Grania z 2019 roku – Bibobit wraz z kwartetem smyczkowym radykalnie wywrócili muzyczną stylistykę utworów mistrzyni słowa – Agnieszki Osieckiej.
To wysokoenergetyczny, elektryzujący i poruszający spektakl. Połączone są w nim nowoczesny jazz, elektronika i słowo, które nie schodzi na drugi plan, a staje się przepustką do wewnętrznego świata autorki. Osiecka jest tu bowiem przewodnikiem we własnej osobie, bo to jej głos jest narratorem tego przedsięwzięcia.
Na bazie koncertu powstał wydany w październiku, w 85. rocznicę urodzin Osieckiej, album „Bibobit/Osiecka Co to za czas.” Wydawnictwo zostało ogłoszone przez portal onet.pl trzecią najlepszą płytą z muzyką polską w 2021 roku.
Utwory pochodzące z tego wydawnictwa zagościły na stałe w Radiu 357 i Radiu Nowy Świat, a piosenkę „Życie nie stawia pytań” można także usłyszeć w playliście RMF Classic.
Wyjątkowość tego zarówno płytowego, jak i koncertowego konceptu podkreśla fakt, że w 2022 roku zespół Bibobit gościł z nim na różnych scenach, począwszy od Filharmonii Szczecin, na której prezentował go wraz z orkiestrą symfoniczną, przez 25-lecie festiwalu Pamiętajmy o Osieckiej, po Festiwal Męskie Granie. 
Podczas koncertu w Filharmonii Pomorskiej gościnnie wystąpi Stanisław Soyka – śpiewak, instrumentalista, kompozytor, od lat należący do grona największych artystów polskiej sceny muzycznej.
 
 
62. BFM | L.U.C. & REBEL BABEL FILM ORCHESTRA – MUZYKA DO FILMU “CHŁOPI”
27.09.2024, godz. 19
 
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
L.U.C. & Rebel Babel Film Orchestra
Łukasz L.U.C. Rostkowski dyrygent
Bela Komoszyńska wokal
Magdalena Miśka-Jackowska prowadzenie
Muzyka z filmu Chłopi
Koncert muzyki do filmu Chłopi to transgatunkowy spektakl, prezentujący szerokie spektrum muzyki korzeni Europy Wschodniej, obejmujący utwory skomponowane specjalnie do malowanej ekranizacji dzieła Reymonta. 
 
Łukasz L.U.C. Rostkowski
 
Kompozytor, producent muzyczny, autor spektakli multimedialnych, programów telewizyjnych, seriali i filmów. W swoich kompozycjach celowo przekracza liczne gatunki, tworząc na pograniczu jazzu, trip-hopu, hip-hopu, reggae, folku, elektroniki i muzyki klasycznej. Jego największą pasją jest połączenie muzyki z obrazami i słowami. 
Współpracował z wybitnymi kompozytorami, instrumentalistami i wokalistami, w tym m.in. z: Krzysztofem Pendereckim, Leszkiem Możdżerem, Janem A.P. Kaczmarkiem, Katie Meluą, Urszulą Dudziak, Mum, Promoe, Rapsuskle, a także z Krystyną Prońko, Sarsą, Laboratorium Pieśni, Anią Rusowicz, Tomaszem Kotem, Karoliną Czarnecką, Sonią Bohosiewicz i Marią Peszek. Współpracował z najlepszymi na świecie artystami sceny didżejskiej, takimi jak DJ Qbert czy DJ Eprom, a także z prestiżowymi orkiestrami, w tym z laureatami Grammy Hot 8 Brass Band. Wspierał na żywo m.in.: Tricky’ego, The Prodigy, Talib Kweli, Coldcut, Massive Attack i wielu innych artystów światowej klasy.
Wielokrotnie nominowany do nagrody Fryderyk. W 2010 roku otrzymał Paszport Polityki za innowacyjne połączenie dziedzin i gatunków w projekcie Zrozumieć Polskę.  
W 2015 roku, pod patronatem Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, założył międzynarodową dużą orkiestrę Rebel Babel Film Orchestra, której został liderem. 
Muzykę do Chłopów skomponował, inspirując się ludowym pejzażem dźwiękowym Europy Środkowo-Wschodniej. Powstały kompozycje, w których współczesne odczytanie form i aranżacji spotyka się z autentycznym brzmieniem ludowych instrumentów i chłopskich kapel. Całość tworzy piękną muzykę filmową, która oddaje hołd polskiej tradycji.
 
 
Rebel Babel Film Orchestra
To międzynarodowa orkiestra, zrzeszająca niezwykle utalentowanych muzyków, która powstała z inicjatywy Łukasza Rostkowskiego. 
Koncerty sekcji filmowej orkiestry RBFO były współtworzone przez prestiżowych artystów polskiej sceny: Krzysztofa Herdzina, Macieja Obarę, Anię Rusowicz, Irka Wojtczaka, Pawbeats, Małgorzatę Kożuchowską, Marię Sadowską i wielu innych. 
Orkiestra stała się znana w Polsce i za granicą, tworząc koncerty-spektakle i unikalne aranżacje na najwyższym poziomie muzycznym, m.in. takie jak: 100 lat polskiej muzyki filmowej, Polscy Kompozytorzy Filmowi w Hollywood, w których nawiązuje do repertuaru wybitnych twórców muzyki filmowej – Krzysztofa Komedy, Bronisława Kapera i Jana A.P. Kaczmarka. 
Dla unikalnego projektu, jakim byli Chłopi, została zbudowana specjalna grupa RBFO, do której zaproszono muzyków głęboko zakorzenionych w tradycyjnej muzyce polskiej, m.in. Marię Pomianowską, Karolinę Skrzyńską, Apolonię Nowak, Laboratorium Pieśni, Sutari i innych.
 
 
62. BFM | PIOTR ANDERSZEWSKI
29.09.2024, godz. 17
 
Piotr Anderszewski fortepian
Cezary Nelkowski prowadzenie
Béla Bartók – 14 Bagateli op. 6
Johannes Brahms – wybór utworów z op. 117, 118, 119
Ludwig van Beethoven – 6 Bagateli op. 126
Johann Sebastian Bach – Partita nr 1 B- dur, BWV 825
 
Piotr Anderszewski uważany jest za jednego z najwybitniejszych pianistów swojego pokolenia i regularnie występuje we wszystkich najważniejszych salach koncertowych świata. Do jego licznych nagrań na szczególną uwagę zasługują: Wariacje na temat Diabellego Beethovena, które otrzymały nagrodę Choc du Monde de la Musique, Partity (1, 3 i 6) Bacha, nominowane do nagrody Grammy oraz płyta z utworami Szymanowskiego. 
Jego solowy album z wykonaniem Schumanna otrzymał w 2012 roku dwie nagrody BBC Music Magazine Awards, w tym nagrodę Nagrania Roku. Zaś nagranie suit Bacha otrzymało nagrodę Gramophone Award za najlepszy album instrumentalny w 2015 roku. Po solowym albumie Fantaisies z dziełami Mozarta i Schumanna (2017) ukazały się Koncerty fortepianowe nr 25 i 27 Mozarta z towarzyszeniem Chamber Orchestra of Europe (2018). Z kolei w 2021 roku jego interpretacja Das Wohltemperierte Klavier Bacha została nagrodzona nagrodą Gramophone Classical Music Award.
Uznany za intensywność i oryginalność interpretacji Piotr Anderszewski był w swojej karierze laureatem kilku prestiżowych nagród, w tym Gilmore Award, przyznawanej co cztery lata, pianiście o wyjątkowym talencie.
Był także bohaterem filmów dokumentalnych reżysera Bruno Monsaingeona. Piotr Anderszewski gra Wariacje Diabellego (2001) bada szczególny związek pianisty z ikonicznym dziełem Beethovena, a Niespokojny podróżnik (2008) to niezwykły portret artysty, będący zapisem refleksji Anderszewskiego na temat muzyki, performance’u i jego polsko-węgierskich korzeni. 
 
 
 
62. BFM | ŚLADAMI MAEO… GREEK BYZANTINE CHOIR
1.10.2024, godz. 19
 
Greek Byzantine Choir
Georgios Konstantinou dyrygent
Urszula Guźlecka prowadzenie

Śpiewy bizantyjskie

Grecki Chór Bizantyjski założony został w 1977 roku przez Lykourgosa Angelopoulosa (1941–2014), archonta protopsalta z Najświętszej Archidiecezji Konstantynopola i jego współpracowników. Celem działalności chóru jest studiowanie i prezentowanie muzyki bizantyjskiej w jej dzisiejszej postaci poprzez tradycję pisaną i ustną.
Do artystycznych kamieni milowych zalicza czuwanie w świętym klasztorze na Górze Synaj (1983), Boską Liturgię Bożego Narodzenia w Betlejem (2000), historyczne Boskie Liturgie celebrowane przez ekumenicznego patriarchę Konstantynopola Bartłomieja I, w antycznej bazylice Świętego Apolinarego in Classe w Rawennie (2002) i w katedrze Świętej Zofii w Kijowie (2009), koncerty w ramach Międzynarodowych Konferencji Studiów Bizantyjskich (1981–2001), w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku w ramach wystawy Chwała Bizancjum (1997 i 2008) oraz wydarzeń Grecja w Wielkiej Brytanii z koncertem w Queen Elizabeth Hall w Londynie (1998). Chór często występował na Festiwalu w Atenach i Epidaurosie, w Megaron Athens Concert Hall, a także podczas Festiwali i Kongresów MAEO Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Nagrywał w największych studiach radiowych i telewizyjnych w Europie. Bogata dyskografia obejmuje: Ioannis Koukouzelis – Selection of Works, Antologie Petrosa Manuela Ephesiosa oraz Znaczenie metod badawczych i nauczania Simonasa Karasa Lykourgosa Angelopoulosa.
Grecki Chór Bizantyjski śpiewa w każdą niedzielę w świętym kościele Agios Georgios Papagos, a nabożeństwa są transmitowane na żywo za pośrednictwem internetowego kanału telewizyjnego www.pemtousia.tv Instytutu Świętego Maksyma Greka.
 
 
62. BFM | FINAŁ
4.10.2024, godz. 19

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku
Mykola Diadiura dyrygent
Anna Malesza-Kutny sopran
Karolina Sikora alt
Andrzej Lampert tenor
Rodney Clarke bas
Violetta Bielecka przygotowanie chóru
Cezary Nelkowski słowo
Maciej Puto słowo

Ludwig van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125

Finał 62. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego wypełni wspaniała IX Symfonia Ludwiga van Beethovena – prawdziwy obraz kunsztu i geniuszu tego kompozytora. Jest to pierwszy przypadek w historii, gdzie w symfonii – utworze dotychczas czysto instrumentalnym – został zastosowany głos ludzki. Co więcej, wokalno-instrumentalny Finał jest dzisiaj najsłynniejszym fragmentem tego wielkiego dzieła, a zawarta w nim Oda do radości z tekstem Friedricha von Schillera została wybrana hymnem Unii Europejskiej. Symfonia już w dniu premiery zyskała uznanie publiczności, choć nie brakowało głosów krytycznych w późniejszym czasie. Dopiero w połowie XIX wieku „dziewiąta” jednogłośnie została okrzyknięta arcydziełem. Wszystko za sprawą interpretacji dyrygenckiej Richarda Wagnera, pod którego batutą dzieło zabrzmiało w Dreźnie.