menu zaloguj
KIEDY?
GDZIE?
CO?

Biuro Obsługi Klienta Wyślij bilet ponownie Zmiany w wydarzeniach
ZALOGUJ SIĘ ZAREJESTRUJ SIĘ
Filmy nieme z autorską narracją Bartka Kędzierskiego 
- “Włatcy Móch w kinie” ORAZ “Marcowe migdały” Radosława Piwowarskiego z autorską narracją Agnie

Organizator:

Kino Elektronik

Filmy nieme z autorską narracją Bartka Kędzierskiego 
- “Włatcy Móch w kinie” ORAZ “Marcowe migdały” Radosława Piwowarskiego z autorską narracją Agnie

Zapraszamy na wyjątkowy wieczór, podczas którego będą Państwo mieli możliwość zobaczyć aż dwa wydarzenia! Filmy nieme z autorską narracją Bartka Kędzierskiego 
- “Włatcy Móch w kinie” ORAZ “Marcowe migdały” Radosława Piwowarskiego z autorską narracją Agnieszki Wolny-Hamkało!
“Włatcy Móch w kinie”

Narracja Bartosza Kędzierskiego zmienia slapstickowe filmy w ekranową anarchię – tu może zdarzyć się wszystko.

Nieme krótkometrażówki z końca XIX i początku XX wieku to często małe arcydzieła formy. Pamiątka czasów, kiedy kino dopiero szukało swojego kształtu i publiczności. Gdy rodziły się nowe gatunki, a za kamerami stawali pionierzy sztuki filmowej. A gdybyśmy tak posadzili przed ekranem Czesia, Anusiaka, Maślanę i innych bohaterów „Włatców móch”? Co mieliby do powiedzenia o filmach braci Lumière czy Georges’a Mélièsa? Macie szansę usłyszeć to na własne uszy. Dajcie się zaskoczyć, bo Bartek Kędzierski i stworzone przez niego postaci w swojej „audiodyskrepcji” nie biorą jeńców.
Jakub Demiańczuk
Filmy braci Lumière: niezwykła codzienność 
Auguste i Louis Lumière filmowali zwykłe życie: czasami najzwyklejsze w świecie, kiedy indziej zaskakująco zabawne. Czesio z kolegami potrafią to docenić i np. zachwycić się pieskiem, który na chwilę pojawia się w kadrze „Wyjścia robotników z fabryki” albo zastanowić się, co takiego ma w filiżance matka z „Karmienia dziecka”. Możliwe, że już nigdy więcej nie będziecie oglądać filmów Lumière’ów nie słysząc we własnej głowie głosu Czesia.

Filmy braci Lumière z lat 1895-1896 (Francja, 4m 20 sek)

„Ofiary alkoholizma”: kino moralizatorskiego niepokoju
Inspiracją dla tego filmu była powieść „W matni” Émile’a Zoli, choć reżyser Ferdinand Zecca ograniczył się do głównego wątku: upadku mieszczańskiej rodziny wywołanego chorobą alkoholową ojca. Był to jedna z pierwszych produkcji, które udowadniały, że raczkujące kino jest czymś więcej niż rozrywką i może nieść ważne społeczne przesłanie. Uczniowie klasy II B o Zoli nic nie wiedzą, ale filmowe sytuacje znają z własnego otoczenia. Rolę głównego narratora przejmuje Czesio, który tłumaczy nawet plansze z napisami. A skąd Czesio zna francuski? Nie wiecie? No przecież z „dupolingo”.

„Les victimes de l’alcoolisme”, reżyseria: Ferdinand Zecca (Francja, 1902, 5min 41sek)

„Tańcząca świnia”: paliwo dla koszmarów
Przez większość czasu na ekranie antropomorficzna świnia tańczy z młodą, piękną dziewczyną. Ale ostatnie sekundy filmu wytwórni Pathé (nazwisko reżysera nie zapisało się niestety w annałach kina) kilkanaście lat temu zaczęły krążyć po Internecie jako wywołujący ciarki gif. Co bardziej fantazyjni komentatorzy spekulowali, że z zachowanej kopii zostały rzekomo wycięte jakieś drastyczne fragmenty. Prawda jest pewnie bardziej prozaiczna: zaskakujące ujęcie miało pokazać mechaniczne możliwości maski, w jakiej występuje aktor przebrany za świnię. Ale dlaczego ten film podobał się Czesiowi? I czemu z detalami opisuje jego treść nauczycielce, pani Frał? Posłuchajcie sami.

„Le cochon danseur” (Francja, 1907, 4m 10 sek)

„Targ niewolników”: tylko dla dorosłych?
Austro-węgierski filmowiec Johann Schwarzer był pionierem w dziedzinie kina dla, hmm, dojrzałych odbiorców. Nie on wymyślił filmową pornografię, ale był jednym z tych twórców, którzy wierzyli, że można produkować i sprzedawać ją legalnie: produkcje były opatrzone logo jego wytwórni Saturn-Film, Schwarzer publikował też stosowne katalogi. Nie uchroniło go to przed nalotami policji i ostatecznie zamknięciem biznesu przez cenzurę. Do realizacji niesfornych filmów już nie wrócił: zginął w pierwszych miesiącach Wielkiej Wojny. Z dzisiejszego punktu widzenia erotyka dzieł Schwarzera jest dość niewinna (choć w „Targu niewolników” sugestia przemocy wobec kobiet jest aż nadto wyraźna), Czesio na wszelki wypadek zamyka oczy i musi polegać na relacji swoich kolegów.

„Am Sklavenmarkt”, reżyseria: Johann Schwarzer (Austria, 1907, 2m 33sek)

„Szatan we więzieniu”: diabelskie sztuczki
„Tu się dzieje więcej niż w M jak miłość”, komentuje Czesio zaskoczony tempem, w jakim toczą się wydarzenia filmu. A dzieje się rzeczywiście mnóstwo: tajemniczy mężczyzna zamknięty w celi za pomocą magicznych sztuczek zamienia pomieszczenie w przytulny pokój. Georges Méliès, reżyser, a zarazem odtwórca głównej roli, był gigantem kina trikowego i jednym z ojców filmowej fantastyki, „Szatan w więzieniu” jest jednym z filmów, w których pojawia się chętnie przez niego wykorzystywana diabelska postać.

„Satan en prison”, reżyseria: Georges Méliès (Francja, 1907, 5m)

„Lunatykowie”: taniec z Księżyca
Segundo de Chomón pochodził z Hiszpanii, lecz jak wielu pionierów kina swoje filmy kręcił we Francji, gdzie często porównywano go do Mélièsa ze względu na podobieństwo stylistyczne i zamiłowanie do eksperymentów wizualnych. W „Lunatykach” tańczące postaci pierrotów podlegają ciągłym, zaskakującym przemianom – ale w tej wersji opowieści to zwariowany sen, być może będący wynikiem tego, że wcześniej „było pite”. Uwaga: w narracji pojawiają się zwroty niekoniecznie poprawne politycznie, lecz „Włatcy móch” nigdy nie gryźli się w języki.

„Les Lunatiques”, reżyseria: Segundo de Chomón (Francja, 1908, 3m 32sek)

“Marcowe migdały”
Miłość, przyjaźń, nienawiść

W autorskiej narracji Agnieszka Wolny-Hamkało przypomina, że „Marcowe migdały” to nie tylko film polityczny, lecz przede wszystkim opowieść o dojrzewaniu w cieniu historii.

Film Radosława Piwowarskiego, oparty na jego wspomnieniach i losach jego szkolnych przyjaciół, był jedną z pierwszych w kinie popularnym prób opowiedzenia o emocjach i rozterkach towarzyszących wydarzeniom Marca 1968 roku. Bohaterowie „Marcowych migdałów”, uczniowie lokalnego liceum, śledzą doniesienia o studenckich protestach z odległej od stolicy prowincji. „Tu nie ma już żadnych Żydów, wszyscy zginęli w czasie wojny”, mówi grany przez Olafa Lubaszenkę Tomek. Ale antysemicka (i antyintelektualna) nagonka dotrze także tutaj, odbierając młodym ludziom resztki niewinności i złudzeń na temat społecznej sprawiedliwości, a niektórych zmuszając do emigracji. Autorka audiodeskrypcja Agnieszki Wolny-Hamkało mniejszy nacisk kładzie na polityczne tło, zaś zdecydowanie większy na relacje, przyjaźnie, miłości, erotyczne fascynacje, niszczone przez wdzierającą się w życie bohaterów wielką historię. Narracja poetki pozwala także wpuścić trochę ironii i humoru do filmu przejmującego i smutnego niczym krajobraz polskiego przedwiośnia.

*******

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.


Warszawa

18.05.2025 , g. 20:00 (niedziela)

od 19,00 pln

Bilety na termin:
18.05.2025 , g. 20:00 (niedziela)

  • od 19,00 pln
Zapraszamy na wyjątkowy wieczór, podczas którego będą Państwo mieli możliwość zobaczyć aż dwa wydarzenia! Filmy nieme z autorską narracją Bartka Kędzierskiego 
- “Włatcy Móch w kinie” ORAZ “Marcowe migdały” Radosława Piwowarskiego z autorską narracją Agnieszki Wolny-Hamkało! “Włatcy Móch w kinie” Narracja Bartosza Kędzierskiego zmienia slapstickowe filmy w ekranową anarchię – tu może zdarzyć się wszystko. Nieme krótkometrażówki z końca XIX i początku XX wieku to często małe arcydzieła formy. Pamiątka czasów, kiedy kino dopiero szukało swojego kształtu i publiczności. Gdy rodziły się nowe gatunki, a za kamerami stawali pionierzy sztuki filmowej. A gdybyśmy tak posadzili przed ekranem Czesia, Anusiaka, Maślanę i innych bohaterów „Włatców móch”?...
kup bilet

Inne wydarzenia organizatora

Inne wydarzenia w pobliżu

Śluby panieńskie

Dan Jemmett – reżyser mistrzowskich inscenizacji „Burzy” i „Wieczoru Trzech Króli” Williama Szekspira oraz „Szkoda, że jest nierządnicą” Johna Forda – wraca do Teatru Polskiego! Jego inscenizacja „Ślubów panieńskich” przeniesie nas w lata siedemdziesiąte, na londyńskie przedmieścia. Historia emancypacji pokazuje, że rozterki panien z polskiego dworu były udziałem kobiet, jeszcze przez wiele kolejnych...
Dan Jemmett – reżyser mistrzowskich inscenizacji „Burzy” i „Wieczoru Trzech Króli” Williama Szekspira oraz „Szkoda, że jest nierządnicą” Johna Forda –...
23.05.2025, Warszawa
SPEKTAKL

Śluby panieńskie

23.05.2025 Warszawa od 21,20 pln
kup bilet

STOWARZYSZENIE UMARŁYCH POETÓW

Tom Schulman Stowarzyszenie Umarłych Poetów Na podstawie filmu Wytwórni Touchstone Pictures ze scenariuszem Toma Schulmana Reżyseria i opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak Przekład: Bartosz Wierzbięta Dramaturgia: Maria Marcinkiewicz-Górna Scenografia i światło: Marcin Chlanda Kostiumy: Grupa Mixer Choreografia: Arkadiusz Buszko Asystentka ds. scenografii i kostiumów: Małgorzata Domańska Producent...
Tom Schulman Stowarzyszenie Umarłych Poetów Na podstawie filmu Wytwórni Touchstone Pictures ze scenariuszem Toma Schulmana Reżyseria i opracowanie muzyczne:...
11.06.2025, Warszawa
SPEKTAKL

STOWARZYSZENIE UMARŁYCH POETÓW

11.06.2025 Warszawa od 50,00 pln
kup bilet

FERDYDURKE

Znakomita adaptacja arcypowieści Witolda Gombrowicza we wspaniałej obsadzie! Ferdydurke jest zarazem uniwersalnym traktatem o poszukiwaniu własnej tożsamości, dramatem człowieka wiecznie dojrzewającego i thrillerem obyczajowym. Ale też satyrą na proces edukacji, na wszechobecne drobnomieszczaństwo oraz kastowość społeczeństwa. W naszej, OCH‑owej wersji, to też wirtuozerska zabawa formą i doskonała...
Znakomita adaptacja arcypowieści Witolda Gombrowicza we wspaniałej obsadzie! Ferdydurke jest zarazem uniwersalnym traktatem o poszukiwaniu własnej tożsamości,...
04.06.2025, Warszawa
SPEKTAKL

FERDYDURKE

04.06.2025 Warszawa od 72,00 pln
kup bilet

FERDYDURKE

Znakomita adaptacja arcypowieści Witolda Gombrowicza we wspaniałej obsadzie! Ferdydurke jest zarazem uniwersalnym traktatem o poszukiwaniu własnej tożsamości, dramatem człowieka wiecznie dojrzewającego i thrillerem obyczajowym. Ale też satyrą na proces edukacji, na wszechobecne drobnomieszczaństwo oraz kastowość społeczeństwa. W naszej, OCH‑owej wersji, to też wirtuozerska zabawa formą i doskonała...
Znakomita adaptacja arcypowieści Witolda Gombrowicza we wspaniałej obsadzie! Ferdydurke jest zarazem uniwersalnym traktatem o poszukiwaniu własnej tożsamości,...
01.05.2025, Warszawa
SPEKTAKL

FERDYDURKE

01.05.2025 Warszawa od 72,00 pln
kup bilet