Bilety na: Eufonie 2024 - Baśnie nocy
Warszawa, Sienkiewicza 10
23.11.2024, g. 19:30 (sobota)
cena - od 42,00 pln
Organizator: Narodowe Centrum Kultury
Zakończenie sprzedaży online: 23.11.2024, g. 19:45
Pieśni księżniczki z baśni i Symfonię „Pieśni o nocy” pozornie łączy jedynie autor. Niewątpliwie jest to też związek dzieła z tekstem. Choć w przypadku Pieśni księżniczki jest to umuzycznienie tekstów siostry Karola Szymanowskiego – Zofii, a w wypadku Symfonii – tekst Jalala’ad Din Rumiego (w przekładzie Tadeusza Micińskiego, łączy je egzotyka, liryzm, orientalna aura.
Strauss po raz pierwszy zobaczył Salome Oscara Wilde’a w niemieckim tłumaczeniu w Berlinie w listopadzie 1902 roku. Opera powstała na kanwie tego tłumaczenia wywołała zgorszenie w Europie, Ameryce. Szczególnie kontrowersyjnym był Taniec siedmiu zasłon – jedyny większy fragment orkiestrowy dzieła. Pierwsza Salome – Marie Wittich – odmówiła wykonania utworu, twierdząc, że żadna szanująca kobieta nie rozbiera się na scenie. Scena erotycznego przebłagania Heroda, by ofiarował księżniczce głowę martwego Jana Chrzciciela, muzycznie pełna jest muzycznego bogactwa, orientalizmu oraz rosnącego podniecenia podkreślanego przez stopniowe przyspieszenie i zwiększenie głośności orkiestry.
Program:
Karol Szymanowski, Pieśni księżniczki z baśni op. 18
Karol Szymanowski, III Symfonia „Pieśni o nocy”
Richard Strauss, Taniec Salome z opery Salome op. 54
Artyści:
Iwona Sobotka -sopran
Chór Filharmonii Narodowej
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Bartosz Michałowski - dyrygent chóru
Michał Klauza – dyrygent
Strauss po raz pierwszy zobaczył Salome Oscara Wilde’a w niemieckim tłumaczeniu w Berlinie w listopadzie 1902 roku. Opera powstała na kanwie tego tłumaczenia wywołała zgorszenie w Europie, Ameryce. Szczególnie kontrowersyjnym był Taniec siedmiu zasłon – jedyny większy fragment orkiestrowy dzieła. Pierwsza Salome – Marie Wittich – odmówiła wykonania utworu, twierdząc, że żadna szanująca kobieta nie rozbiera się na scenie. Scena erotycznego przebłagania Heroda, by ofiarował księżniczce głowę martwego Jana Chrzciciela, muzycznie pełna jest muzycznego bogactwa, orientalizmu oraz rosnącego podniecenia podkreślanego przez stopniowe przyspieszenie i zwiększenie głośności orkiestry.
Program:
Karol Szymanowski, Pieśni księżniczki z baśni op. 18
Karol Szymanowski, III Symfonia „Pieśni o nocy”
Richard Strauss, Taniec Salome z opery Salome op. 54
Artyści:
Iwona Sobotka -sopran
Chór Filharmonii Narodowej
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Bartosz Michałowski - dyrygent chóru
Michał Klauza – dyrygent
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.