Bilety na: Studencki koncert organowy
Organizator: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego...
Zakończenie sprzedaży online: 22.01.2025, g. 00:01
Tego wieczoru studenci klasy organów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprezentują melomanom różnorodny repertuar obejmujący dzieła największych mistrzów, stworzone na monumentalne instrumentarium. W programie znajdą się takie utwory, jak Fantazja i Fuga g-moll Johanna Sebastiana Bacha, jedna z ostatnich kompozycji Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także bliższe naszym czasom bolero Pierre’a Cochereau. Podczas koncertu ukazane zostaną szerokie możliwości brzmieniowe organów, eksplorowane przez twórców na przestrzeni wieków.
Fantazja i Fuga g-moll Bacha po raz pierwszy zabrzmiała w 1720 roku, gdy kompozytor starał się o posadę organisty w kościele św. Jakuba w Hamburgu. Początkowe dźwięki fantazji to w zasadzie typowa, bogata improwizacja o swobodnym charakterze, która w dalszej części staje się bardziej uporządkowana. W wirtuozowskiej fudze natomiast Bach zawarł holenderską melodię Ik ben gegroet van... jako hołd dla Johanna Adama Reinckena, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli północno-niemieckiej szkoły organowej. Program wzbogaci także Fantazja f-moll Mozarta o podniosłym, momentami heroicznym wręcz tonie, co może wynikać z faktu, iż została zadedykowana pamięci feldmarszałka Gideona Laudona, cieszącego się uznaniem i popularnością dowódcy austriackiego. Dzieło, opublikowane zaledwie parę miesięcy przed śmiercią Mozarta, stanowi przykład dojrzałego, w pełni wykrystalizowanego stylu artysty.
Następnie zabrzmi Chorał E-dur Césara Francka, niezwykle cenionego kompozytora i organisty epoki romantyzmu, którego uważa się zarazem za twórcę zapoczątkowanego w XIX wieku tzw. symfonizmu organowego. Nurt ten charakteryzował się orkiestrowym podejściem do brzmienia organów oraz wykorzystaniem ich technicznych i tonalnych możliwości. Jednym z utworów utrzymanych w tym stylu jest VI Symfonia organowa op. 42 nr 2 Charles’a-Marie Widora. Podczas koncertu usłyszymy jej pierwsze ogniwo, zachwycające figuracyjną wirtuozerią Allegro. Nie zabraknie również polskiego akcentu. Mieczysław Surzyński zapisał się na kartach historii jako najwybitniejszy przedstawiciel nurtu romantycznego w polskiej muzyce organowej. Był on nie tylko kompozytorem i instrumentalistą, ale także wybitnym pedagogiem, improwizatorem oraz organizatorem życia muzycznego przedwojennej Polski. Anna Groeger wykona jego melodyjne i pełne energii Capriccio fis-moll op. 36 nr 3. Koncert zwieńczy Boléro sur un thème de Charles Racquet, a więc intrygujące opracowanie hiszpańskiego tańca autorstwa Pierre’a Cochereau na organy i perkusję.
Program:
J.S. Bach Fantazja i Fuga g-moll BWV 542
Wyk. Kamil Majchrzak – organy
W.A. Mozart Fantazja f-moll KV 608
Wyk. Piotr Mróz – organy
C. Franck Chorał E-dur FWV 38
Wyk. Przemysław Kojs – organy
Ch.-M. Widor VI Symfonia organowa op. 42 nr 2: cz. I. Allegro
Wyk. Maciej Żórawik – organy
M. Surzyński Capriccio fis-moll op. 36 nr 3
Wyk. Anna Groeger – organy
P. Cochereau Boléro sur un thème de Charles Racquet
Wyk. Piotr Bywalec – organy, TBA – perkusja
Fantazja i Fuga g-moll Bacha po raz pierwszy zabrzmiała w 1720 roku, gdy kompozytor starał się o posadę organisty w kościele św. Jakuba w Hamburgu. Początkowe dźwięki fantazji to w zasadzie typowa, bogata improwizacja o swobodnym charakterze, która w dalszej części staje się bardziej uporządkowana. W wirtuozowskiej fudze natomiast Bach zawarł holenderską melodię Ik ben gegroet van... jako hołd dla Johanna Adama Reinckena, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli północno-niemieckiej szkoły organowej. Program wzbogaci także Fantazja f-moll Mozarta o podniosłym, momentami heroicznym wręcz tonie, co może wynikać z faktu, iż została zadedykowana pamięci feldmarszałka Gideona Laudona, cieszącego się uznaniem i popularnością dowódcy austriackiego. Dzieło, opublikowane zaledwie parę miesięcy przed śmiercią Mozarta, stanowi przykład dojrzałego, w pełni wykrystalizowanego stylu artysty.
Następnie zabrzmi Chorał E-dur Césara Francka, niezwykle cenionego kompozytora i organisty epoki romantyzmu, którego uważa się zarazem za twórcę zapoczątkowanego w XIX wieku tzw. symfonizmu organowego. Nurt ten charakteryzował się orkiestrowym podejściem do brzmienia organów oraz wykorzystaniem ich technicznych i tonalnych możliwości. Jednym z utworów utrzymanych w tym stylu jest VI Symfonia organowa op. 42 nr 2 Charles’a-Marie Widora. Podczas koncertu usłyszymy jej pierwsze ogniwo, zachwycające figuracyjną wirtuozerią Allegro. Nie zabraknie również polskiego akcentu. Mieczysław Surzyński zapisał się na kartach historii jako najwybitniejszy przedstawiciel nurtu romantycznego w polskiej muzyce organowej. Był on nie tylko kompozytorem i instrumentalistą, ale także wybitnym pedagogiem, improwizatorem oraz organizatorem życia muzycznego przedwojennej Polski. Anna Groeger wykona jego melodyjne i pełne energii Capriccio fis-moll op. 36 nr 3. Koncert zwieńczy Boléro sur un thème de Charles Racquet, a więc intrygujące opracowanie hiszpańskiego tańca autorstwa Pierre’a Cochereau na organy i perkusję.
Program:
J.S. Bach Fantazja i Fuga g-moll BWV 542
Wyk. Kamil Majchrzak – organy
W.A. Mozart Fantazja f-moll KV 608
Wyk. Piotr Mróz – organy
C. Franck Chorał E-dur FWV 38
Wyk. Przemysław Kojs – organy
Ch.-M. Widor VI Symfonia organowa op. 42 nr 2: cz. I. Allegro
Wyk. Maciej Żórawik – organy
M. Surzyński Capriccio fis-moll op. 36 nr 3
Wyk. Anna Groeger – organy
P. Cochereau Boléro sur un thème de Charles Racquet
Wyk. Piotr Bywalec – organy, TBA – perkusja
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.