Bilety na: Spektakl „Dzikorosła”
Poznań, Święty Marcin 80/82
13.02.2025, g. 19:00 (czwartek)
cena - od 1,00 pln
Organizator: Centrum Kultury ZAMEK
Zakończenie sprzedaży online: 13.02.2025, g. 19:00
Spektakl jest her/historią Dzikorosłej z Homo Non-Binarius. Istota tego gatunku żyje wśród homo sapiens, czym zaburza ustalony przez nich ład i porządek. Jak chwast bywa niepożądana i niedopasowana do normalnego otoczenia. Ponoć miała być roślinką. Cechuje ją wytrzymałość i umiejętność dostosowania się do niesprzyjających warunków. Uznana przez przedstawicieli homo sapiens za zdolną do samodzielnej egzystencji. Nawożona jest rano, wieczór, we dnie i w nocy. Jej ciało ulegnie rozkładowi szybciej niż opakowania po substancjach, które przyjęła.
W „Dzikorosłej” Żeglicka wzięła na warsztat swoje doświadczenia osoby przewlekle chorej oraz cielesną obecność i osobistą relację z (eko)systemem; szukała odpowiedzi na pytania: Co wiemy o chorych ciałach? Co łączy antropocentryzm, normo-centryzm i ableizm? Jak nienormatywna tożsamość rezonuje z ekosystemem? Jakie zmiany zachodzą w nienormatywnym i przewlekle chorym ciele i jak to wpływa na ekosystem?
Ogromne znaczenie miały dla artystki także rozmowy z aktywistycznymi i artywistycznymi osobami z niepełnosprawnością, crip i queer oraz książki: „Bydlęce brzemię” Sanaury Taylor, „Obumarła. Ból, słabość, śmiertelność, medycyna, sztuka, czas, sny, dane, wyczerpanie, rak i opieka” Anne Boyer oraz „Patyki i badyle" Urszuli Zajączkowskiej.
Katarzyna Żeglicka - genderqueer i crip pedagożka teatru i animatorka kultury, niezależna performerka, tancerka i choreografka; certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt - WenDo.
Ukończyła roczny kurs choreografii pod kierunkiem Iwony Olszowskiej. Swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe zdobywała w Polsce i za granicą, uczestnicząc w licznych warsztatach i laboratoriach choreograficznych, odbywając rezydencje artystyczne oraz współpracując z uznanymi postaciami scen europejskich.
Brała udział w kampanii społecznej “Jestem artyst(k)ą” - https://www.britishcouncil.pl/projekty/sztuka/jestem-artysta
Jak sama o sobie mówi: „Swoją obecność na scenie traktuję jak akt polityczny. To moja artystyczna forma oporu wobec patriarchalnej, ableistycznej i kapitalistycznej rzeczywistości. To, co proponuję ma być performatywnym i radykalnym gestem, podważającym istniejące normy estetyczne i społeczne. Nie chcę nowej normatywności. Zależy mi na różnorodności i poszanowaniu praw człowieka. Działam na rzecz uznania wartości i kompetencji osób z niepełnosprawnościami, w tym moich, jako pełnoprawnych obywateli_lek oraz twórców_czyń. W Polsce i zagranicą zabieram głos w sprawie praw artystek i artystów z niepełnosprawnościami, zwracam uwagę na ograniczone możliwości ich rozwoju i niewystarczające struktury wsparcia twórczego”.
Koncept, choreografia i wykonanie: Katarzyna Żeglicka
Scenografia: Katarzyna Żeglicka
Udźwiękowienie: Joanna Piwowar-Antosiewicz
Kostiumy: Agnieszka Ostrowska
Konsultacje choreograficzne: Zofia Noworól-Ostrowska, Alicja Czyczel
Wsparcie w dokumentowaniu procesu twórczego: Emil Zaremba
Audiodeskrypcja: Marcin Głowiński (autorka skryptu: Barbara Pasterak)
Tłumaczenie na PJM: Karina Akseńczuk
Spektakl prezentowany w ramach projektu Europe Beyond Access,
dzięki grantowi z programu Kreatywna Europa.
W „Dzikorosłej” Żeglicka wzięła na warsztat swoje doświadczenia osoby przewlekle chorej oraz cielesną obecność i osobistą relację z (eko)systemem; szukała odpowiedzi na pytania: Co wiemy o chorych ciałach? Co łączy antropocentryzm, normo-centryzm i ableizm? Jak nienormatywna tożsamość rezonuje z ekosystemem? Jakie zmiany zachodzą w nienormatywnym i przewlekle chorym ciele i jak to wpływa na ekosystem?
Ogromne znaczenie miały dla artystki także rozmowy z aktywistycznymi i artywistycznymi osobami z niepełnosprawnością, crip i queer oraz książki: „Bydlęce brzemię” Sanaury Taylor, „Obumarła. Ból, słabość, śmiertelność, medycyna, sztuka, czas, sny, dane, wyczerpanie, rak i opieka” Anne Boyer oraz „Patyki i badyle" Urszuli Zajączkowskiej.
Katarzyna Żeglicka - genderqueer i crip pedagożka teatru i animatorka kultury, niezależna performerka, tancerka i choreografka; certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt - WenDo.
Ukończyła roczny kurs choreografii pod kierunkiem Iwony Olszowskiej. Swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe zdobywała w Polsce i za granicą, uczestnicząc w licznych warsztatach i laboratoriach choreograficznych, odbywając rezydencje artystyczne oraz współpracując z uznanymi postaciami scen europejskich.
Brała udział w kampanii społecznej “Jestem artyst(k)ą” - https://www.britishcouncil.pl/projekty/sztuka/jestem-artysta
Jak sama o sobie mówi: „Swoją obecność na scenie traktuję jak akt polityczny. To moja artystyczna forma oporu wobec patriarchalnej, ableistycznej i kapitalistycznej rzeczywistości. To, co proponuję ma być performatywnym i radykalnym gestem, podważającym istniejące normy estetyczne i społeczne. Nie chcę nowej normatywności. Zależy mi na różnorodności i poszanowaniu praw człowieka. Działam na rzecz uznania wartości i kompetencji osób z niepełnosprawnościami, w tym moich, jako pełnoprawnych obywateli_lek oraz twórców_czyń. W Polsce i zagranicą zabieram głos w sprawie praw artystek i artystów z niepełnosprawnościami, zwracam uwagę na ograniczone możliwości ich rozwoju i niewystarczające struktury wsparcia twórczego”.
Koncept, choreografia i wykonanie: Katarzyna Żeglicka
Scenografia: Katarzyna Żeglicka
Udźwiękowienie: Joanna Piwowar-Antosiewicz
Kostiumy: Agnieszka Ostrowska
Konsultacje choreograficzne: Zofia Noworól-Ostrowska, Alicja Czyczel
Wsparcie w dokumentowaniu procesu twórczego: Emil Zaremba
Audiodeskrypcja: Marcin Głowiński (autorka skryptu: Barbara Pasterak)
Tłumaczenie na PJM: Karina Akseńczuk
Spektakl prezentowany w ramach projektu Europe Beyond Access,
dzięki grantowi z programu Kreatywna Europa.
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.