Bilety na: Festiwal Katowice Kultura Natura / Biblijnego herosa przypadki / Il pomo d’oro / Corti / DiDonato
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
11.05.2025, g. 18:00 (niedziela)
cena - od 75,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 11.05.2025, g. 18:00
Program
Georg Friedrich Händel
Oratorium „Jephta” HWV 70
Dyrygent
Francesco Corti
Wykonawcy
Il pomo d’oro
Michael Spyres – baryton (Jephta)
Joyce DiDonato – mezzosopran (Storge)
Mélissa Petit – sopran (Iphis)
Cody Quattlebaum – baryton (Zebul)
Jasmin White – kontralt (Hamor)
„Jefte Gileadczyk był walecznym wojownikiem, a był on synem nierządnicy” – tak zaczyna się biblijna historia Jeftego, który wyzwolił lud Izraela spod panowania Ammonitów. Nim wyruszył na bitwę, Jefte przysiągł, że jeśli zwycięży, złoży w ofierze pierwszą istotę, która wyjdzie mu naprzeciw. Powitała go jedyna córka. Jefte „wypełnił na niej swój ślub”, uległ jednak prośbie jedynaczki, by przedtem puścić ją w góry, gdzie opłacze swoje dziewictwo. Według tradycji żydowskiej Jefte musiał wywiązać się z przysięgi, bo okazał pychę, nie pytając o radę uczonych w Prawie, które zabrania ofiar z ludzi. Mimo to część rabinów uznała, że Jefte złożył w ofierze dziewictwo córki – co było dlań wystarczającą karą, jako że bezdzietność uchodziła za hańbę dla Izraelitki.
Taką interpretację przyjął Thomas Morell, którego współpraca z Handlem zaczęła się od libretta do Judy Machabeusza. Oratorium Jephtha okazało się ostatnim w dorobku kompozytora. Prawykonanie odbyło się 26 lutego 1752 roku w Covent Garden pod dyrekcją Handla i z udziałem jego najulubieńszych śpiewaków. Dzieło przeszło do historii jako wieloznaczny symbol udręki: zapisanego w dźwiękach bólu Jeftego, a zarazem cierpienia tracącego wzrok twórcy, który zanotował na końcu partytury: „Jak mroczne, Panie, są wyroki Twoje”. Jefte sprawował sądy nad Izraelem przez lat sześć. Handel zmarł siedem lat po premierze Jeftego.
Dorota Kozińska
Georg Friedrich Händel
Oratorium „Jephta” HWV 70
Dyrygent
Francesco Corti
Wykonawcy
Il pomo d’oro
Michael Spyres – baryton (Jephta)
Joyce DiDonato – mezzosopran (Storge)
Mélissa Petit – sopran (Iphis)
Cody Quattlebaum – baryton (Zebul)
Jasmin White – kontralt (Hamor)
„Jefte Gileadczyk był walecznym wojownikiem, a był on synem nierządnicy” – tak zaczyna się biblijna historia Jeftego, który wyzwolił lud Izraela spod panowania Ammonitów. Nim wyruszył na bitwę, Jefte przysiągł, że jeśli zwycięży, złoży w ofierze pierwszą istotę, która wyjdzie mu naprzeciw. Powitała go jedyna córka. Jefte „wypełnił na niej swój ślub”, uległ jednak prośbie jedynaczki, by przedtem puścić ją w góry, gdzie opłacze swoje dziewictwo. Według tradycji żydowskiej Jefte musiał wywiązać się z przysięgi, bo okazał pychę, nie pytając o radę uczonych w Prawie, które zabrania ofiar z ludzi. Mimo to część rabinów uznała, że Jefte złożył w ofierze dziewictwo córki – co było dlań wystarczającą karą, jako że bezdzietność uchodziła za hańbę dla Izraelitki.
Taką interpretację przyjął Thomas Morell, którego współpraca z Handlem zaczęła się od libretta do Judy Machabeusza. Oratorium Jephtha okazało się ostatnim w dorobku kompozytora. Prawykonanie odbyło się 26 lutego 1752 roku w Covent Garden pod dyrekcją Handla i z udziałem jego najulubieńszych śpiewaków. Dzieło przeszło do historii jako wieloznaczny symbol udręki: zapisanego w dźwiękach bólu Jeftego, a zarazem cierpienia tracącego wzrok twórcy, który zanotował na końcu partytury: „Jak mroczne, Panie, są wyroki Twoje”. Jefte sprawował sądy nad Izraelem przez lat sześć. Handel zmarł siedem lat po premierze Jeftego.
Dorota Kozińska
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.