Bilety na: Młodość: Mendelssohn/Chopin/Schubert
Warszawa, Z. Modzelewskiego 59
09.11.2024, g. 19:00 (sobota)
cena - od 40,00 pln
Organizator: Polskie Radio SA
Zakończenie sprzedaży online: 09.11.2024, g. 18:00
Wykonawcy:
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Michał Klauza dyrygent
Piotr Pawlak fortepian
Program:
Felix Mendelssohn - „Hebrydy” uwertura koncertowa h-moll op.26 [11’]
Fryderyk Chopin - Koncert fortepianowy e-moll op.11 [26’]
Franz Schubert - V Symfonia B-dur D 485 [32’]
Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
21-letni Mendelssohn, 20-letni Chopin i 19-letni Schubert oraz 26-letni pianista Piotr Pawlak– oto bohaterowie naszego listopadowego koncertu.
Nasz kolejny koncert tej jesieni zaczynamy tam, gdzie zakończyliśmy się poprzedni – w Szkocji. W październiku, pod batutą Henry’ego Kennedy’ego zabrzmiała III Symfonia a-moll Felixa Mendelssohna – „Szkocka”. Pomysł na uwerturę „Hebrydy” narodził się w głowie młodego kompozytora podczas tej samej podróży, a utwór ten nosił pierwotnie tytuł „Grota Fingala” – od morskiej jaskini na niezamieszkałej wyspie Staffa – części szkockiego archipelagu Hybrydów wewnętrznych. Do jaskini, której wnętrze przypominać może katedrę, wpływają morskie fale i obijając się o ściany tworzą wyjątkową muzykę miejsca. Gaelicka nazwa groty – Uamh-Binn – znaczy dosłownie grota melodii. Za Mendelssohnem Grotę Fingala odwiedzali m.in. Juliusz Verne czy William Turner, który poświęcił jej jeden ze swoich obrazów. Pojawia się też w dramacie Strindberga „Gra snów”. Uwertura „Hebrydy” pojawia się za to m.in. w filmie Luis Buñuela „Złoty wiek”, w kreskówkach Looney Tunes czy w grze komputerowej Colony Wars: Vengeance.
Podczas ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Piotr Pawlak był najmłodszym z polskich uczestników. Trafił tam bez eliminacji, jako laureat drugiej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Triumfował w konkursach pianistycznych w Helsinkach, Pekinie, Darmstadt, Sankt Petersburgu czy Mediolanie. Oprócz zmagań pianistów, wielokrotnie rywalizował i zwyciężał w rywalizacji matematyków: jest dwukrotnym brązowym medalistą Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej (2014 w RPA, 2015 w Tajlandii), dwukrotnym srebrnym medalistą Międzynarodowych Zawodów Matematycznych „Romanian Masters in Mathematics” (2015, 2016), trzykrotnym złotym medalistą na Międzynarodowym Konkursie Matematycznym dla Studentów Uniwersytetów w Błagojewgradzie w Bułgarii (2017, 2018, 2019) oraz zwycięzcą 12. Międzynarodowej Internetowej Olimpiady na Uniwersytecie w Ariel (2019).
Podczas koncertu z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Piotr Pawlak wykona Koncert e-moll Fryderyka Chopina. Utwór ten był częścią pożegnania artysty z Warszawą. Pierwsze publiczne wykonanie odbyło się w Teatrze Narodowym 11 października 1830 roku. - Wczorajszy koncert udał mi się – zanotował Chopin dzień później w liście do Tytusa Woyciechowskiego. – Sala pełna!”. „Kurier Warszawski” donosił, że „słuchaczów znajdowało się około 700” […] „Już kuferek do drogi kupiony, partycje poprawione, chusteczki do nosa obrąbione... Tylko się żegnać, a to najprzykrzej”.
Tak jak Chopin swoje koncerty fortepianowa skomponował mając lat ledwie 20, tak Franz Schubert swoją V Symfonię napisał w wieku lat 19. Pierwszymi wykonawcami utworu byli członkowie amatorskiej orkiestry, w której Schubert grał na altówce. Nazywa się ją często mozartowską, z uwagi na wpływ kompozycji Wolfganga Amadeusza na młodego Schuberta, który sam opisał to najlepiej w swoim pamiętniku: „Mozarcie, nieśmiertelny Mozarcie, ileż niezliczonych wrażeń świetlistego, lepszego życia odcisnąłeś na naszych duszach”.
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Michał Klauza dyrygent
Piotr Pawlak fortepian
Program:
Felix Mendelssohn - „Hebrydy” uwertura koncertowa h-moll op.26 [11’]
Fryderyk Chopin - Koncert fortepianowy e-moll op.11 [26’]
Franz Schubert - V Symfonia B-dur D 485 [32’]
Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
21-letni Mendelssohn, 20-letni Chopin i 19-letni Schubert oraz 26-letni pianista Piotr Pawlak– oto bohaterowie naszego listopadowego koncertu.
Nasz kolejny koncert tej jesieni zaczynamy tam, gdzie zakończyliśmy się poprzedni – w Szkocji. W październiku, pod batutą Henry’ego Kennedy’ego zabrzmiała III Symfonia a-moll Felixa Mendelssohna – „Szkocka”. Pomysł na uwerturę „Hebrydy” narodził się w głowie młodego kompozytora podczas tej samej podróży, a utwór ten nosił pierwotnie tytuł „Grota Fingala” – od morskiej jaskini na niezamieszkałej wyspie Staffa – części szkockiego archipelagu Hybrydów wewnętrznych. Do jaskini, której wnętrze przypominać może katedrę, wpływają morskie fale i obijając się o ściany tworzą wyjątkową muzykę miejsca. Gaelicka nazwa groty – Uamh-Binn – znaczy dosłownie grota melodii. Za Mendelssohnem Grotę Fingala odwiedzali m.in. Juliusz Verne czy William Turner, który poświęcił jej jeden ze swoich obrazów. Pojawia się też w dramacie Strindberga „Gra snów”. Uwertura „Hebrydy” pojawia się za to m.in. w filmie Luis Buñuela „Złoty wiek”, w kreskówkach Looney Tunes czy w grze komputerowej Colony Wars: Vengeance.
Podczas ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Piotr Pawlak był najmłodszym z polskich uczestników. Trafił tam bez eliminacji, jako laureat drugiej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Triumfował w konkursach pianistycznych w Helsinkach, Pekinie, Darmstadt, Sankt Petersburgu czy Mediolanie. Oprócz zmagań pianistów, wielokrotnie rywalizował i zwyciężał w rywalizacji matematyków: jest dwukrotnym brązowym medalistą Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej (2014 w RPA, 2015 w Tajlandii), dwukrotnym srebrnym medalistą Międzynarodowych Zawodów Matematycznych „Romanian Masters in Mathematics” (2015, 2016), trzykrotnym złotym medalistą na Międzynarodowym Konkursie Matematycznym dla Studentów Uniwersytetów w Błagojewgradzie w Bułgarii (2017, 2018, 2019) oraz zwycięzcą 12. Międzynarodowej Internetowej Olimpiady na Uniwersytecie w Ariel (2019).
Podczas koncertu z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Piotr Pawlak wykona Koncert e-moll Fryderyka Chopina. Utwór ten był częścią pożegnania artysty z Warszawą. Pierwsze publiczne wykonanie odbyło się w Teatrze Narodowym 11 października 1830 roku. - Wczorajszy koncert udał mi się – zanotował Chopin dzień później w liście do Tytusa Woyciechowskiego. – Sala pełna!”. „Kurier Warszawski” donosił, że „słuchaczów znajdowało się około 700” […] „Już kuferek do drogi kupiony, partycje poprawione, chusteczki do nosa obrąbione... Tylko się żegnać, a to najprzykrzej”.
Tak jak Chopin swoje koncerty fortepianowa skomponował mając lat ledwie 20, tak Franz Schubert swoją V Symfonię napisał w wieku lat 19. Pierwszymi wykonawcami utworu byli członkowie amatorskiej orkiestry, w której Schubert grał na altówce. Nazywa się ją często mozartowską, z uwagi na wpływ kompozycji Wolfganga Amadeusza na młodego Schuberta, który sam opisał to najlepiej w swoim pamiętniku: „Mozarcie, nieśmiertelny Mozarcie, ileż niezliczonych wrażeń świetlistego, lepszego życia odcisnąłeś na naszych duszach”.
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.