Podkarpacki Teatr Muzyczny Halka
Akcja operetki dzieje się podczas obrad Kongresu Wiedeńskiego (1814-15 r.) zwanego też "tańczącym kongresem", kiedy to zebrało się ponad 200 cesarzy, królów, książąt i dyplomatów, którzy po upadku Napoleona zmieniali mapę świata, stanowiąc o kształcie nowej Europy. Ponieważ Kongres Wiedeński więcej tańczył jak obradował, klimat owych "obrad" stał się natchnieniem dla librecistów Victora Leona i Leo Steina, spod pióra których wyszło libretto muzyki Straussa. Frywolna operetka przepełniona jest największymi hitami łączącymi wspaniałą muzykę i czar wiedeńskich salonów. Libretto opowiada historię hrabiego Baldwina Zedlau, którego żona niedługo po zaślubinach opuszcza i wraca do Wiednia. Samotny mąż nie cierpi długo w samotności i szybko pociesza się piękną tancerką. Hrabina jednak postanawia powrócić i zakosztować smaku małżeństwa. Jak to bywa w operetkach małżonkowie, a także dwie inne pary, biorą udział w komedii pomyłek i nieporozumień, by w finale odnaleźć miłość u boku ukochanego.
Obsada:
Baldwin hrabia Zedlau - Tomasz Furman (tenor)
Gabriela hrabina Zedlau - Anna Balawender (sopran)
Francisca Cagliari, tancerka - Jadwiga Kot-Ochał (sopran)
Kagler, jej ojciec, właściciel karuzeli - Andrzej Alberski
Książę Ypsheim-Gindelbach - Jakub Trałka (bas-baryton)
Pepi Pleininger, modystka - Natalia Wójcik (sopran)
Józef, kamerdyner hrabiego Zedlau - Marcin Pokusa (tenor)
Hrabia Bitowski - Zbigniew Poręba
Weronika Tomaszek - skrzypce
Magdalena Solarz - wiolonczela
Marcin Kasprzyk - fortepian
Jagoda Pietrusiak-Kasprzyk -flet poprzeczny
Kostiumy: Magdalena Stanio
Kierownictwo organizacyjne: Emilia Izabela Romani
Biogramy głównych wykonawców:
Tomasz Furman - tenor
Kształcenie wokalne rozpoczął w szkole muzycznej II stopnia w Tarnowie w klasie śpiewu solowego dr Alicji Płonki. Po uzyskaniu dyplomu podjął naukę w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego Prof. AM dr hab. Macieja Bartczaka. W roku 2018 zadebiutował na deskach Opery Śląskiej partią Podesty w operze Rzekoma Ogrodniczka - W. A. Mozarta. Obecnie współpracuje jako solista z Dębickim Towarzystwem Muzyczno - Śpiewaczym, gdzie kreował główne role w operach: Straszny Dwór, Halka, Flis jak również Wesele Figara, Cyrulik Sewilski, Traviata, Zemsta Nietoperza. Jest aktywnym zawodowo śpiewakiem koncertującym zarówno w Polsce jak i poza jej granicami.
Jadwiga Kot-Ochał - sopran
Absolwentka wydziału wokalno - aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Katarzyny Rymarczyk. Doskonaliła swój warsztat wokalny biorąc udział w mistrzowski kursach: Maestry Anity Garanćy, Jolanty Janucik, Marka Rzepki, Haliny Łukomskiej, Jolanty Żmurko oraz Jagny Sokorskiej. W 2007r. zadebiutowała w Operze Nova w Bydgoszczy, kreując postać I Chłopca w przedstawieniu Czarodziejski flet W. A. Mozarta. Prócz partii operowych i operetkowych, posiada bogaty repertuar oratoryjno- kantatowy jak również kameralny. Koncertowała w Czechach, Słowacji, Ukrainie, Szwajcarii, Niemczech, Węgrzech, Hiszpanii. Współpracowała z Zespołem Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis, Chórem Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną w Bydgoszczy oraz Przemyska Orkiestrą Kameralną . Od 2011 r. pracuje jako pedagog śpiewu solowego. Posiada na swoim koncie wiele osiągnięć pedagogicznych na konkursach wokalnych, jej wychowankowie kontynuują naukę śpiewu na Akademiach Muzycznych.
Anna Maria Balawender - sopran
Ukończyła studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, kierunek wokalistyka. W czasie studiów trzykrotnie otrzymała stypendium "Nagroda Rektora". Swoje umiejętności kształciła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych śpiewaków i pedagogów. Laureatka VI Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Z. Noskowskiego w Brzesku, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego "Bella Voce" Busko Zdrój 2022, finalistka VIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, finalistka I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Marii Zamoyskiej w Kórniku, laureatka II nagrody XI Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary w Mławie. Dyrygentka i współzałożycielka przeworskiego chóru "Lumen" działającego przy Sanktuarium Grobu Bożego oraz Miejskim Ośrodku Kultury w Przeworsku.
Natalia Wójcik - sopran
Pedagog, instruktor śpiewu i gry na fortepianie, nauczyciel akademicki, - absolwentka Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Nowym Targu w klasie fortepianu oraz śpiewu solowego. Laureatka konkursów wokalnych. Kilkakrotnie nagradzana prestiżowym tytułem Talent Małopolski, co umożliwiło jej udział w koncertach w Piwnicy pod Baranami. Swoją pasję artystyczną kontynuuje w Podkarpackim Teatrze Muzycznym Halka w Rzeszowie.
Jakub Trałka - bas-baryton
Ukończył śpiew solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie dr hab i. Radosława Żukowskiego, prof. AMKP. Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Wychowanie Muzyczne na Wydziale Muzyki (obecnie Instytut Muzyki) Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jako członek i solista chórów akademickich śpiewał w wielu miejscach w Polsce, Niemczech oraz Portugalii. Laureat konkursów lokalnych i ogólnopolskich piosenki i poezji kresowej. Od 2016 roku związany z rzeszowską sceną muzyczną. W 2019 roku nawiązał współpracę z Krakowskim Zespołem Chawira biorac udział przedstawieniach teatralno - muzycznych i koncertach realizowanych m.in. w Teatrze Groteska w Krakowie. W 2022 roku jako członek zespołu Podkarpacki Teatr Muzyczny Halka, wystąpił w roli Nikity w operze Karola Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda. Współpracuje także z Krakowską Operą Kameralną, gdzie wziął udział przy realizacji opery buffa Livietta e Tracollo G.B Pergolesiego w reżyserii Wacława Jankowskiego. Zdobyte wykształcenie artystyczne uzupełnia w wielu warsztatach wokalnych prowadzonych m.in. przez Mariusza Kwietnia oraz Marcela Boone.
Marcin Pokusa - tenor
Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie fagotu Krzysztofa Zabłockiego, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu ks. dr hab. Pawła Sobierajskiego, do sierpnia 2017 roku artysta chóru Opery Krakowskiej. Lider i inicjator zespołu "iGramy z Pokusą", z pochodzenia Ślemienianin, góral żywiecki, współzałożyciel wielu znanych zespołów muzycznych takich jak: Fickowo Pokusa, Siewcy Lednicy, Kapela Marcina Pokusy, Besquidians. Producent, muzyk folkowy a także śpiewak operowy. Od września 2018 roku muzyk Mieleckiej Orkiestry Symfonicznej. Laureat nagrody TVP Poznań "Eurotalent 2004". Nauczyciel śpiewu solowego oraz fagotu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Mielcu.
Marcin Kasprzyk - doktor sztuki, pianista.
Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Fryderyka Chopina w Jarosławiu pod kierunkiem mgr Teresy Romanow-Rydzik,. Dalszą naukę kontynuował w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych I i II st. im. Artura Malawskiego w Przemyślu w klasie fortepianu mgr Doroty Miller, którą ukończył w 2007 roku. W tym samym roku rozpoczął studia wyższe w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi pod kierunkiem prof. Cezarego Saneckiego oraz dr. hab. Wojciecha Kubicy. Swoje umiejętności doskonalił na kursach i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez słynnych profesorów i artystów. W 2013 roku brał udział w International Master Competition For Music Teachers w Warszawie, uzyskując III miejsce w kategorii solista. W lipcu 2020 roku obronił pracę doktorską pt.: Kameralistyka fortepianowa Jana Novaka jako przykład syntezy stylistycznej na tle muzyki XX wieku w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 2021 roku zdobył II miejsce podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Tajlandii oraz wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Finlandii również w kategorii solista. W tym samym roku roku wspólnie z sopranistką Renatą Johnson-Wojtowicz otrzymał Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. Piotra Glińskiego w zakresie upowszechniania twórczości Piotra Perkowskiego. Wydał debiutancką płytę z utworami kameralnymi Jana Novaka. Wszystkie utwory stanowią Polską premierę, a utwór Capriccio w wersji na wiolonczelę i fortepian światową premierę.
Magdalena Solarz - wiolonczelistka
Pochodzi z Rzeszowa z rodziny o bogatych tradycjach muzycznych. Jako siedmiolatka rozpoczęła naukę gry na fortepianie, a następnie podjęła naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Przeworsku w klasie wiolonczeli. Naukę gry na tym instrumencie kontynuowała w Ogólnokształcącym Liceum Muzycznym II st. w Przemyślu pod kierunkiem mgr Anny Magdziak. Naukę gry na wiolonczeli rozwijała przez kolejne lata uczestnicząc w licznych konkursach oraz kursach muzycznych. Pobierała mistrzowskie lekcje u słynnych pedagogów, m.in. u prof. Tomasza Strahla, Dominika Połońskiego oraz prof. dr hab. Zdzisław Łapińskiego. W latach 2016-2017 pracowała jako nauczyciel gry na wiolonczeli w PSM I.st w Przeworsku. Wiolonczelistka Przemyskiego Kwartetu Smyczkowego "Ars Perfecta"
Weronika Tomaszek- skrzypaczka
Absolwentka PSM II stopnia im. Prof. Krzysztofa Pendereckiego w klasie skrzypiec. Laureatka wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, w tym International Violin Competition "Vivaldi 337" w Wieliczce, gdzie zdobyła II wyróżnienie. Swoją pasję do muzyki rozwijała również pod kierunkiem cenionych pedagogów , m.in. Marii Orzechowskiej. Aktywnie uczestniczy w działalności artystycznej jako solistka i kameralistka.
Podkarpacki Teatr Muzyczny Halka
- 02.03.2025 , g. 17:00
- Rzeszów
-
Wojewódzki Dom Kultury